mandag 17. september 2012

Working test

For en som er så ny i dette med retriever jakt er det fint å få litt trening med prøver. Jeg og Awa har deltatt på to working tester, den første her i Vestfold, i Andebu og den andre rett og slett på NM utenfor Oslo. Greit å bare kaste seg ut i det liksom...

Testen i Andebu var på 4 poster.  Først en markering som var ganske nærme men hvor nedslaget ikke var direkte synlig. Awa måtte løpe et kort strekke på stubb-jorde før hun kunne springe ned skråningen med høyt gress der dummyen falt.  Hun kom fint inn med den, men jeg blåste i fløyta for å sikre at hun kom inn. (18 poeng) Dommer: Chalotte Skotner

Neste post var feltsøk. Kort avstand til søkeområde, som var glissen barskog ved kanten av jorde.   Awa ville veldig gjerne løpe til høyre og opp skråninga. Jeg stoppet henne med å rope nei og fikk henne inn i området igjen. Her kunne jeg ha vært mer elegant i handlingen: et nei høres ikke bra ut.  Bedre med fløyte stopp og dirigering til riktig område. Så fløyta må komme på plass snarest!
(16 poeng) Charlotte Skotner

Neste post var en markering som egentlig ikke var så lang, men som bikkja måtte løpe ned enliten bakke og så opp på en kul og så ned så vidt på andre siden av kulen for å finne dummy. Det var visst vanskelig for Awa. Hun stoppet for tidlig og begynte å søke, og gikk også for vidt i søket sitt: nedover til høyre og nærmere meg igjen, før hun endelig gikk i riktig retning og til slutt fant dummyen. (14 poeng) Dommer: Csaba Karai

Neste post var 180 grader i forhold til forrige post. Enmarkering nær bringebærkratt rett før skogkanten. Deretter å sende tilbake på utsending til samme område. Awa markerte dårlig her også og løp helt feil og for stort. Brukte for lang tid. Men fant til slutt apporten og kom inn med den. Utsendingen gikk noe bedre. Hun løp fint ut men bomma litt på hvor dummyen lå. Det ble litt for stort søk her også, selv om jeg prøvde å blåse søkesignal når hun var i rette område. Til slutt kom hun inn. (12 poeng) Dommer: Csaba Karai

I og med at vi ikke fikk null på noen post fikk vi også lov til å bli med på en siste post nr 5. Det var en enkelt markering, ikke så langt unna, og den markerte lille Awa helt fint, men så slapp hun dummyen foran meg. Huttetu, det er jo ikke bra!

Generellt kan jeg si at avleveringene ikke var bra. Hun har en tendens til å ville løpe til skytter og kaster, og også å ville gå til høyre forbi meg heller enn å komme rett inn til meg.  Inne hos meg er hun for rask, har ikke ro med dummyen, noe som stresser meg opp så jeg blir rask til å skulle gripe tak i den før hun slipper og dermed slipper hun vel enda raskere.... en vond spiral vi må komme ut av. Jeg må se å behandle henne og apportene på samme måte som jeg har gjort med de andre bikkjene, der har det aldri vært noe problem med avlevering av apporter!

Vi kom til slutt på 6. plass, og jeg er fornøyd med det, jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar