mandag 17. september 2012

Mesterskapshelgen 2012

Ja, altså, jeg tenkte ikke på at det betydde NM - Norgesmesterskap. Det høres mye mer skummelt ut da. Men uansett så hadde jeg meldt på Awa og meg på dette, med håp om at vi skulle lære litt og møte hyggelige folk og bli inspirert.  Og i så måte fikk jeg helt rett.

Vi deltok i Unghundmesterskapet, som var lagt opp med 3 poster i første grunnomgang og 3 poster i annen grunnomgang hvis du var flink og holdt deg unna nullene i første.

Vår første post var post nr. 2.  Og mens vi venta på vår tur ble jeg klar over at det var ved/i vann. Og da senket jeg skuldrene helt får jeg si, for apportering i vann hadde vi ikke gjort før. Dermed visste jeg at her får vi bare prøve og se hva som skjer! Vi kom bort til dommer Erling Skotner som sto på kanten av en skrent som gikk dypt og langt ned mot et lite vannhull med siv i midten. På signal gikk skuddet og dummyen ble kastet i vannet. Jeg sendte Awa og hun styrtet i full fart ned til vannet, plasket uti, det var ikke dypt så hun trengte ikke svømme. Hun holdt litt mot venstre i vannet, rettet så mot høyre og sivet, fikk fert av dummyen og fant den, grep fint tak og opp av vannet med lille Awa. Og så løp hun glad og fornøyd bort til skytteren og kasteren for å vise fram den fine dummyen der. Jeg fløytet på henne og hun sprang videre opp mot meg, men halvveis opp bakken stoppet hun, med dummyen i kjeften og glante mot venstre. Jeg tror hun hørte skudd fra post 3 og ville se om det var noe hun skulle ha med seg. Jeg ropte og til slutt kom hun endelig inn til meg med dummyen. Puh! Denne posten fikk vi 14 poeng på.

Min andre post var Post nr. 3.  Her var oppgaven en enkelt markering på en brei sti mellom bjerkeskog. Avstanden var ikke så stor. Skudd og kast og Awa fikk løpe.  Her var hun ikke så flink til å markere. Hun sprang for vidt og bredt og det så litt tilfeldig ut. Men hun fant til slutt da. Og fikk 16 poeng for jobben.

Min siste post var post nr. 1. Her var dommeren Keith Mathews fra Irland. Først skulle vi gå ca. 20 meter fri ved foten og det var da ikke lov til å så mye som bevege hånda mot hunden eller så noe til den på denne strekka, da ville det bli null poeng!  Så fikk vi lov til å kommandere sitt før skudd og kast. Awa gikk som ei prinsesse perfekt ved siden. Så hun gjorde en god jobb der! Oppgaven gikk så ut på å hente en enkelt markering på ganske så lang avstand, det kan ha vært rundt 70-80 meter. Bikkja måtte løpe gjennom først en liten vanndam og så gjennom en større vanndam, opp en slak slak skråning mot en slette. Dummyen landa midt på sletta, jeg sendte Awa og hun sprang som et prosjektil ut i første og andre vann, rett opp mot sletta, jobbet fint i området og fant dummy og styrtet tilbake mot meg, rett gjennom det borterste vannet på vei mot nærmeste vanndam, så stopper hun, da. Slipper dummyen før jeg får sukk for meg og rister seg. Så tar hun dummyen igjen og springer siste strekka til meg og avleverer. Å fillern så dumt!  for hun hadde gjort så forbaska nydelig arbeid fram til slippet!  Strake veien ut og strake veien tilbake over vannet. Ikke antydning til å prøve å finne en vei rundt vannet, som jeg så flere andre hunder gjøre. Men dummy på bakken betyr 0 poeng det, og dermed fikk vi ikke lov til å fortsette til neste runde.

Men det var moro så lenge det varte! Og det var fullt av hyggelige folk over allt, og snille og for det aller meste veloppdragne bikkjer over alt. Noen var bare så imponerende lydige og stille og rolige. Lille Awa hadde litt lopper i blodet hun og syntes det var vanskelig å gå pent ved siden av meg når det var så masse folk og bikkjer rundt om kring. Men hun greide faktisk å stå avlappa i nærheten av vannet under premieutdelinga på søndag. Da var hun nok ganske sliten.

Siden vi røyk ut så fort hadde jeg god anledning til å se på de andre sine poster, og til å bli inspirert til å trene mer og mer og mer. Det ser bare så morsomt ut for de viderekomne, og semi og finaleomgangene var virkelig spennende å se på. Vi melder oss på til neste år tror jeg nok, selv om det nok er litt tidlig for å gjøre det veldig bra, så er det artig å prøve seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar