mandag 1. oktober 2012

Opp som en bjørn, ned som en skinnfell! B-prøve på Næra

Neida, vi fikk en 3. premie. Og det må vi tåle.
Det var ting vi ikke hadde trent på, og ting vi ikke hadde trent nok på, og så var vi litt uheldige i tillegg.
Awa er som alltid klar som et egg. Svært intens og strever med å holde raketten hun har innabords under kontroll. Jeg prøver å hjelpe henne med det så godt jeg kan....

Første markeringen var klokkeren!  Rett ut og hente dummy.  Bare en liten sving innom skytter og publikum før hun kom til meg.
Neste oppgave var en blind dirigering med skuddpåvirkning.  Her kom både mangel på trening og uflaks inn i bilde. Det var et sant mirakel at denne dummyen kom inn, og dommeren var diplomatisk når han i dommerkritikken beskrev dirigeringsoppgaven som "omstendelig".  Først måtte vi stå og vente lenge og vel på skytteren, for våpenet klikka. Awa var veldig opptatt av å se på henne og fikk med seg at de to tomme skuddene spratt ut fra våpenet når hun skifta skudd. Så skøyt hun og umiddelbart etterpå begynte hun å fikle med våpenet igjen. Det var vanskelig å få Awa til å fokusere på noe annet enn denne skytteren, men til slutt syntes jeg at jeg hadde greid å få henne til å se en annen vei. Men vi hadde jo aldri øvd på slike blinde utsendinger. I tillegg vår linja hennes mot området dumyen lå i, tvers gjennom en kvisthaug som lå som en sperre på veien ut til området. Awa skjønte ikke oppgaven og jeg bare sto der som en idiot og forsøkte å vifte med armen utover mot området.  Hadde jeg hatt mot til det kunne jeg forsøkt å rope "stopp" til henne og så sendt bakover. Kanskje hadde hun skjønt det, men jeg tviler.  Til slutt søkte lille Awa utover og når hun var i rette området blåste jeg søkesignal, og så kom hun med dummy.
Neste oppgave var en ny markering.  Skytteren sto først på feil sted og måtte flytte på seg. Så kom skudd og markeringen.  Awa sprang ut, men bomma litt på den.  Og plutselig var det som om noe skremte henne der ute.  hun fant dummyen men gikk bort til skytteren og liksom søkte tilflukt der...  merkelig. Jeg ropte på henne og hun kom og leverte.  Så gikk vi videre til feltsøk. Og jeg må jo bare tilstå at vi ikke har trent på det. Så det er jo også min skyld at hun ikke blir så systematisk som hun burde være.  Hun løper villig ut gang på gang, men henger seg litt opp i området på høyre side av en sti. Og når jeg forsøker å få henne til å søke mot venstre så forsvinner hun langt bakover og blir faktisk borte for meg!  Jeg tror rett og slett hun dro tilbake til der hun ble skremt for å undersøke saken igejn. Og det er helt greit for meg. Til slutt fikk jeg inn 4 dummyer.  Hun er veldig ivrig og ikke vond å be, hun må bare få lært å være mer systematisk.
Så var det vannapport. Awa som vanlig veeeldig interessert, og her er det stor fare for at raketten tjuvstarter men hun holder seg i bikkjeskinnet med nød og neppe. Ut på mitt signal og en fin liten svømmetur. Markerte helt perfekt. MEN hun stopper og rister seg før hun kommer til meg med apporten.  På neste på vannet markerte hun også strålende og svømmer sikkert ut og henter apporten.  Flotte grep på alle apportene sine har hun!  Men denne gangen stopper hun og legger ned apporten og rister seg.  Det er en skam, og vi må trene masse på at det ikke er lov!  Tror jeg må trene slik at hvis hun slipper den så tar jeg den og hun går rett i bilen og ferdig med det!
Og så var vi ferdige for denne gang.

Det var 25 som deltok på prøven i BK.
1. premie fikk 3 stk
2. premie fikk 8 stk
3. premie fikk 7 stk
0/stryk fikk 7 stk

Det ble altså en 3. premie og jeg synes dommeren var mild. Jeg tror han likte Awa veldig godt, og syntes nok litt synd på henne som hadde fått en så uerfaren og kanskje litt klønete eier. For i helhetsinntrykket på dommerskjema skriver han til slutt:  en hund som kan gå langt med riktig trening.  Et tydelig spark bak til eieren altså. Og jeg tar hintet for å si det sånn!!  Jeg skal ta kontakt med Erling Skotner og se om ikke jeg kan få noen gode treningsråd der.  Og så jobber vi på videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar