fredag 12. oktober 2012

Trening med instruktør

Endelig fikk jeg til å få et par timers trening med instruktør Erling Skotner. Så utrolig bra å både få tilbakemelding på hvordan bikkja ter seg men ikke minst på hvordan jeg sjøl ter meg og hva som er dumt å gjøre og hva som er smart å gjøre.  Jeg er glad for at Erling har samme utgangspunkt som meg når det gjelder trening: positive metoder, få hunden til å ville spille på lag. Jeg adopterer fullt og helt hans motto: Keep Your Dog Happy.  Tror jeg veldig på.

Awa var veldig flink jente.  Vi trente litt på enkeltmarkering med økende avstand, fotgående, dirigering ut og bakover og sidedirigering.  Awa greide seg altså bra, jeg har en del rusk å fikse på når det gjelder min egen oppførsel. Å være så tydelig som mulig for bikkja. Særlig gjelder det under fotgående. Å stoppe før jeg snur rundt, alltid. Gå, stopp, snu rundt, stopp, gå videre. La dette bli en vane slik at det blir lett for Awa å forholde seg til hvordan vi oppfører oss rundt foten. 
Også når vi står og prater rundt en øvelse er det viktig å tenke på at dette er en del av treningen for Awa.  Å sitte stille mens "de voksne" prater.  Det er såklart veeldig kjedelig for henne, og hun prøver å snike seg til å gå noen skritt hit eller dit, eller blir veeeldig laaang labrador, eller også så piper hun litt.  Piping kan vi overse foreløpig, litt snusing kan aksepteres men ikke for voldsomt, og det er ikke lov å forlate plassen ved siden av meg.

Nå skal jeg trene enda mer på jordene og i skauen for å virkelig hjernevaske dette med å gå på utsignal:  Gå fot i rett linje til et sted som kan være lett gjenkjennelig for bikkja. Legg en, og kun en apport, gå tilbake i rett linje og send dyret.  Gjenta med økt avstand etter hvert til apporten som skal hentes.

Gå langsomt. Ta deg god tid. Ingenting som haster. Særlig for en såpass intens hund som Awa er det viktig at jeg tar meg tid og venner henne til at hun må være tålmodig og vente og vente.  Og at det er jeg som bestemmer når det skal apporteres.

Synes det var hyggelig å høre at jeg har gjort mye riktig med Awa og at vi er på rett vei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar