lørdag 3. mars 2012

Vårt første jaktkurs - dag1

Awa-Snus er verdens flinkeste lille labrador!

Idag har vi vært på vårt første jakt-kurs, og for en fin dag vi har hatt! Både selve kursdagen, de andre deltakerne  og ikke minst været; strålende sol hele dagen, litt kaldt.
Vi var tilsammen 9 (10?) på kurs. Dagen startet med en kjapp presentasjon av alle sammen, alle hadde bikkjene sine med seg ved siden av sekken/stolen.  Så uvant for meg som kommer fra bruks/rednings-miljøet, der hundene alltid oppholder seg i bilen når de ikke brukes. Men i jaktmiljøet er det helt vanlig, og alle forventer seg at bikkjene kan oppføre seg og er greie med hverandre. Awa er jo alltid nesegrus og smiskete med alle hun møter, så jeg måtte fortelle henne et par ganger at vi ikke var der for å leke med de andre vofsene.  Men hun var veldig flink, og satt pent på teppet jeg hadde med til henne (så ikke hun skulle fryse så fælt på stumpen i snøen).



Vi startet først med å ha alle på linje, kommandere sitt og bli og gå ifra.  Noen begynte å løpe, så noen til, Awa rykket til et par ganger men ble sittende helt til begge hundene ved siden av henne løp, da løp hun også. Synes det igrunn gikk bedre enn jeg kunne tenke meg.  Hun har aldri sittet ved siden av fremmende hunder på den måten før. Til slutt ble alle sittende og en etter en ble de kalt inn.

Andre moment var en enkel markering. Det var helt ny og fremmed dummy for Awa og den hadde remser på for å synes bedre i kastet.  Awa markerte bra og løp ut til dummyen.  Den måtte snuses på før hun tok den opp, men så ville hun gjerne avlevere til kasteren Charlotte. Jeg måtte rope og da kom hun.

Tredje oppgave var å gå ut med Awa og legge fra meg en dummy, så gå tilbake til utgangspunkt, la Awa se en markering, snu om og sende ut på den første dummyen vi la ut sammen. Det gikk veldig bra det også.

Fjerde oppgave var ut på linje. Awa og jeg gikk ca 40 - 50 meter og la fra oss en dummy. Så gikk vi samme veien tilbake igjen, og så sendte jeg henne ut for å hente. Det gikk også bra.

I lunsjpausen fikk Awa hvile i bilen.

Så skulle det bli en del skyting og det var dags å teste hvor skuddredd Awa egentlig er. Etter nytårsaften og tilfeldige, og utrolig svake smell så vidt hørbare ute i hagen, har jeg vært redd for at Awa reagerer på skudd. Charlotte gjorde Awa kjent med en kaninpels dummy, og kastet så en vanlig dummy som Awa fikk hente. Så, ca 20 meter fra oss fyrte Charlotte av en 6mm startpistol og kasta kanindummyen. Og Awa løp og henta den. Så ikke ut til å bry seg så mye om smellet.  Deretter gikk jeg og Awa et godt stykke unna der de skulle skyte, og så passa jeg på å kaste kanindummyen ved hvert skudd. I tillegg var det skyting på gang på Håsken skytebane, akkurat slike fjerne smell som Awa har reagert på før. Det hele ble en perfekt treningsøkt for oss. Lit etter litt gikk jeg nærmere og nærmere der de andre trente med skudd, og til sist var vi ca. 20 meter unna. Til sist valgte jeg å sette meg på sekken, ta en kopp kaffe og en røyk og prate med de andre som venta på tur, og så fikk Awa bare sitte der og høre de skuddene som kom.  Hun viste bare interesse for det de holdt på med der borte og var ikke redd. Til slutt gikk vi bort og fikk vår økt men uten skuddet denne gangen.  Vi skulle trene på finsøk.
Plasser bikkja, kast en mindre dummy rundt bikkja og plukk den opp selv, flere ganger.  Gå så ifra og fløyte nærsøksignal. Awa kan dette litegrann, hun satte nesa ned, men var ikke helt konsekvent.  Men hun har definitivt fått med seg noe av de tidlige forsøkene mine med søksignal. Etter at hun hadde søkt en kort stund la jeg ut dummyen uten at hun så det og fant den.

Siste økt for dagen var dirigering. Awa fikk se at to dummyer ble kasta til hver side, så dirigerte jeg høyre og Awa løp og henta. Så kasta jeg ut den dummyen igjen (på høyre side) og dirigerte venstre. Awa løp og henta. Den som ble kasta sist skulle så hentes ved å dirigere "ut".  Den tabba vi oss ut på, for da kom Awa løpende mot meg.  Jeg viste henne dummyen igjen og prøvde på nytt.  Da gikk det bra med retninga, men hun løp for langt. Opp med fløya og fløyte finsøk. Awa snuste og fant dummyen. Så flink jente atte!

Det var det siste for dagen for oss.  Awa fikk gå i bilen og jeg gikk så tilbake og så to stykker gå opp til kvalifiseringsprøven. Begge de to besto med glans! Jeg satser på å prøve med Awa imorgen, nå som hun ser ut til å tåle skudd likevel! At hun fremdeles er svenskregistrert er visst heller ingen hindring. Skjerpe seg!! Må se å få registrert bikkja nå!

Vel hjemme har Awa ligget oppå Pelle (som vanlig) og oppå meg (som vanlig) og virker ganske så sliten etter alt det uvante. Ny dag i morgen, vi gleder oss!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar